Fanny blogt vanaf nu verder op haar eigen website van Goesthing. We laten de oude blogs nog even staan maar er komen er geen nieuwe meer bij.

Lees dus verder op www.goes-thing.be/blog. Welkom!

maandag 9 maart 2015

Synchronicity…the place to be


Soms vallen alle puzzelstukjes samen: je bent op weg  om een vorming rond meertaligheid te geven én in de trein lees je in de Metro over scholen die zich beraden over de taalwetgeving én de treinbegeleider wil geen Frans spreken omdat we zijn stilgevallen in een Nederlandstalig station.  Je krijgt het gevoel dat dit geen toeval meer is. Zonet nog schrijft een collega van me, die via drie verschillende kanalen dezelfde oproep voor een opdracht in de mailbox had gekregen: “misschien is er hier wel een hogere macht aan het werk die vindt dat we deze opdracht zeker moeten doen”. Ook jij kent vast wel dit gevoel.

Het was de focus waarmee we afgelopen vrijdag in de Verdeep Democracy bijeenkomst aan de slag zijn gegaan. De Verdeeps zijn supervisiebijeenkomsten voor Deep Democracy practitioners. Het thema dat op onze agenda stond, waren de metaskills die je nodig hebt om als facilitator aan de slag te gaan met de Deep Democracymethode. We oefenden in neutraliteit, compassie en superluisteren om onszelf als facilitator nog beter te leren kennen en in te zetten in de groepsprocessen of duogesprekken die we faciliteren. We verdiepten ons  in de inzichten van Mindell, die spreekt over 3 bewustzijnsniveaus: de consensusrealiteit waarin we ons voornamelijk bewegen, de wereld van de dromen, wensen en alles wat in het onbewuste van de groep zit en de wereld van het universum, de kosmos, de energie. Contact daarmee is net wat Deep Democracy zo bijzonder maakt. En het gaat niet over magie of buitenaardse ervaringen, nee, het gaat net over die erg herkenbare momenten. Zoals ook het moment in een groep, na het uitspreken van heftige emoties en meningen dat het stil wordt en iemand zegt: nu heb ik jou op een heel andere manier begrepen. Mindell noemt dit moment ook de plek waar tegenstellingen samenkomen. Bohm zegt het zo: “If we consider that it’s also necessary to reach or contact the unlimited, then there must be a silence.”. In het boek van Otto Scharmer over Theory U spreekt hij over dit moment als Presencing.

Als facilitator kan je ook bewust gebruik maken van dat niveau om op een andere manier naar een groep te luisteren en erin te interveniëren. Het geeft ons een kanaal extra om te luisteren naar wat er leeft. Dat vraagt oefening, in de eerste plaats ook jezelf leren kennen. Op weg naar deze Verdeepbijeenkomst had ik een boekje meegenomen voor op de trein: Filosofie van het verstaan van Heinz Kimmerle en Renate Schepen. Het boekje sprak me aan omdat op de achterflap vermeld stond ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich thuisvoelt in onze steden”. Ik ben immers een nieuw cursusaanbod aan het ontwikkelen:  een inburgeringscursus voor autochtonen.  Wat ik in dit boekje vol filosofen las op de trein, hoorde ik later in de supervisiedag terugkomen. Er wordt verwezen naar Buber die zegt: “Het bij-mij-zijn is een voorwaarde om de ander waarachtig te ontmoeten.” Stilstaan bij wie ik nu ben, rekenschap afleggen over mijn geschiedenis, hoe de omgeving invloed op je heeft en hoe je dit verwerkt, over je plannen en wensen voor de toekomst. Kortom je bewustzijn van je identiteit in ontwikkeling.
En vandaag nu ik dit blogstukje schrijf, op 9 maart, staat er ook een mooie wijsheid van Krishnamurti op mijn dagkalender (365 dagen wijsheid uit India): “De vraag naar het bestaan van een God, een Waarheid, een Werkelijkheid (de naamgeving doet er weinig toe)zal nooit een antwoord krijgen in boeken of in de mond van priesters, wijsgeren en goeroes. Niets of niemand behalve jij kan die vraag beantworden, daarom is zelfkennis noodzakelijk. In rijpheid tekortschieten is in zelfkennis tekortschieten. Zelfkennis is het begin van de wijsheid.”

In intercultureel perspectief is wat ik hier schrijf voor vele mensen op deze planeet een vanzelfsprekendheid. Helemaal niets bijzonders. Deep Democracy wordt bijvoorbeeld ook in Australië toegepast en met name de Aboriginals hebben dit heel erg herkend als een methode van werken waarin zij zich vlot bewegen. Voor hen is vaak via zang de wereld van de voorouders zeer present. Deze wijsheid wordt ingezet bij het zoeken van antwoorden op vragen van de gemeenschap of het bemiddelen in conflicten.  Of denk ook aan bijeenkomsten van sommige Afrikaanse volkeren waar wat wijn geplengd wordt voor de voorouders omdat die geen dorst zouden lijden terwijl wij een glas heffen op de goede afloop van de vergadering. Het is vooral in West-Europa en Noord-Amerika dat we dit alles afdoen als bijgeloof. Nochtans zijn er ook hier vele mensen aan het werk die vanuit deze bewustzijnslaag putten om hun werk te verrijken. En er zijn ook veel kinderen die gaven op dit vlak bezitten.  We noemen hen hoogsensitief.  En al te vaak maken we hen duidelijk dat dit een probleem is.  Wat een rijkdom laten we daar soms liggen... Deze kinderen zijn wellicht onze gidsen naar een nieuwe samenleving!

Synchroniciteit? A magic place? Alleszins een plaats waar het goed toeven is als we echt aan verandering willen werken, van onszelf, onze organisatie en de samenleving. Het is de plaats waar er ruimte is voor verschil in verbinding.

Meer weten over Deep Democracy? Schrijf je in voor de kennismakingsavond op 19 maart via info@goes-thing.be