Deep Democracy is een filosofie, theorie en een praktische methodiek die verschil bespreekbaar wil maken en komen tot een gedragen besluitvorming. De methode ontstond in het postapartheidstijdperk in Zuid-Afrika waar blank en zwart, tot dan toe gescheiden werelden, met elkaar moesten gaan samenwerken terwijl racisme en uitsluiting welig tierden.
Deze dagen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat we ook
in dagen van verdeeldheid leven. In de VS is na de verkiezingen een verdeeld
volk achtergebleven. Zowel tijdens als na de verkiezingen lijken een aantal
muren gesloopt over wat je kan zeggen en doen met je medemens. Zeker als die
medemens donker is, vrouw is, moslim is.
De methode Deep Democracy maakt het mogelijk dat gezegd
wordt wat er gezegd moet worden en dat alle stemmen gehoord worden. Mensen
vragen me dan en ik vraag het me ook af: kan en wil je wel met iedereen blijven
praten? Wil ik met Trump in dialoog? Hadden we met Hitler moeten spreken? Is er
een grens? Mag hier een oordeel zijn? Is er een manier om deze mensen te
stoppen? En het gaat niet eens om die figuren, maar vooral om een hele massa
mensen die deze meningen delen en er oprecht van overtuigd zijn dat diegenen die
zij als leider kiezen de juiste weg bewandelen. In de analyses zien we dat over
deze mensen gezegd wordt dat ze vaak uit angst voor verlies (van welvaart en
waarden) deze keuze maken. Of zijn het vooral mensen wiens stem allang niet
meer beluisterd werd? Maar nu zij de dominante groep vormen, wat gebeurt er dan
met zij niet niet voor Trump gekozen hebben: worden zij nu de minderheidsstem
die ondergronds zal gaan? Die zal revolteren zoals we nu al zien of op veel
bedektere manieren zal gaan saboteren, zich afkeren van de eigen samenleving,…
Hetzelfde gevoel krijg in bij de koloniale Pietdiscussie. En
ik zeg hier bewust koloniale Piet, want is dit niet de gevoelige zone waar de
hele discussie om draait? Wat mij in deze discussie vooral opvalt, is dat het
veelal een gesprek tussen mensen van de dominante witte groep is. Zij hebben
het witte privilege om uit te maken of iets al dan niet racisme is, of iets al
dan niet kwetsend is, lijkt het wel. Wordt er met de mensen gepraat om wie het
gaat? Is dat dan een zwarte minderheidsstem? Of is hier ook een soort van
minderheid de witte groep die zich bedreigd voelt in zijn waarden , die tradities
ziet teloorgaan. Is het een gevestigde groep die niet weet om te gaan met de
snel veranderende samenleving om zich heen? Ja, naar wie moet hier eigenlijk
geluisterd worden?
En dat brengt me naar een verscherping van wat we vanuit de
methode Deep Democracy ons als doel stellen. ‘Zeggen wat er gezegd moet worden’
is niet hetzelfde als schelden, beledigen, wild om je heen slaan, hele bevolkingsgroepen
veroordelen, stereotyperen en discrimineren. Zeggen wat er gezegd moet worden,
gaat om zeggen waar het echt over gaat, wat er voor jou toe doet, wat voor jou
waar en heilig is. Daarvoor moeten we soms door een fase van geroep en getier,
escalatie van een conflict. In deze methode gaan we ervanuit dat we de hevige
gevoelens die gepaard gaan bij deze conflicten niet gaan wegduwen, verzachten
(al dan niet met een pilletje) of negeren; nee we gaan ze juist naar boven halen,
beleven en vanuit de polarisatie die ontstaat de ‘echte’ kwestie naar boven
halen. Als dit gebeurt in groepen voel je de energie veranderen. Want ten
diepste willen mensen vaak hetzelfde: in vrede en veiligheid kunnen leven,
graag gezien worden, kunnen zorgen voor hun naasten.
In de dialoog die tot deze inzichten en belevingen leidt,
lijkt met mij dat we twee principes moeten meenemen. Het eerste is het principe
van de bevordering van interactie, van de dialoog. Dat houdt voor mij inderdaad
in dat je blijft spreken met elkaar, niet om te overtuigen, niet om iemand om
te praten of te bekeren, wel om te weten te komen en kunnen erkennen wat waar
is voor hem/haar/hen. En erkennen is niet hetzelfde als gelijk geven. Je kan
iemand erkennen én er je eigen gelijk, je eigen waarheid naast leggen, of
tegenover stellen. Dat is net wat we doen als we een conflict gaan uitspelen en
polariseren: vanuit de erkenning dat niemand het monopolie heeft op de waarheid
en dat we alleen met elkaar kunnen spreken over wat we waarnemen en voor waar
aannemen.
Een tweede principe is voor mij het principe van niet-uitsluiting. Als iemand zegt vanuit een racistisch standpunt dat anderen geen mensen zijn en dus geen recht tot spreken, dan verhindert die de dialoog. Dan kan je niet anders in mijn ogen dan als facilitator stelling in te nemen en deze mensen uit de stilte te halen, uit het zwijgen en hen het recht op spreken geven. De bottomline of leidraad daarin voor mij zijn dan misschien wel de mensenrechten. Ook al is deze verklaring verre van volmaakt en soms ook moeilijk werkbaar omdat ze botsende waarden bevat, het is tot nu toe de beste poging om een wereld vorm te geven waarin er recht op leven is op deze planeet voor iedereen.
Als je morgen aan besluitvorming doet als president of in welke functie dan ook: vergeet dan niet te luisteren naar de wijsheid van de minderheid.
Als je morgen een kinderfeest wil vieren: geef hen vooral dan je liefde en oprechtheid.
Een tweede principe is voor mij het principe van niet-uitsluiting. Als iemand zegt vanuit een racistisch standpunt dat anderen geen mensen zijn en dus geen recht tot spreken, dan verhindert die de dialoog. Dan kan je niet anders in mijn ogen dan als facilitator stelling in te nemen en deze mensen uit de stilte te halen, uit het zwijgen en hen het recht op spreken geven. De bottomline of leidraad daarin voor mij zijn dan misschien wel de mensenrechten. Ook al is deze verklaring verre van volmaakt en soms ook moeilijk werkbaar omdat ze botsende waarden bevat, het is tot nu toe de beste poging om een wereld vorm te geven waarin er recht op leven is op deze planeet voor iedereen.
Als je morgen aan besluitvorming doet als president of in welke functie dan ook: vergeet dan niet te luisteren naar de wijsheid van de minderheid.
Als je morgen een kinderfeest wil vieren: geef hen vooral dan je liefde en oprechtheid.
Dear Mr. President,
Come take a walk with me
Let's pretend we're just two people
And you're not better than me
I'd like to ask you some questions
If we can speak honestly
Come take a walk with me
Let's pretend we're just two people
And you're not better than me
I'd like to ask you some questions
If we can speak honestly